Jip’s kennisbank

Werknemerstevredenheid begint met goede vastlegging

Zelf aan de slag zonder jurist? Jip geeft je de gouden tip.

Whitepapers

Bezig met een VSO voor je collega? Of een AOK voor een nieuwe? Tips & tricks vind je in Jip’s whitepapers.

ZIEKTE & RE-INTEGRATIEDownload
DE ARBEIDSOVEREENKOMST IN PRAKTIJKDownload
DE VASTSTELLINGSOVEREENKOMST (VSO)Download

Werknemerstevredenheid begint met goede vastlegging

Artikelen

Inzichten

“Eén arbeidsconflict kost gemiddeld 27.094 euro per jaar. metJip kost minder dan € 10 per dag”

Winnaar van HR Changemakers Award 2024 🏆

Winnaar van HR Changemakers Award 2024 🏆

Tijdens HR in Motion 2024 vorige week dinsdag in de Royal Jaarbeurs heeft de vakjury ons uitgeroepen als dé winnaar. Ze prezen onze creativiteit en innovatie en benadrukten dat we “een taak die voor iedere ondernemer of HR-professional een doorn in het oog is, nu super eenvoudig hebben gemaakt”.
Aan welke regels moet je je als werkgever houden bij een arbeidsovereenkomst?

Aan welke regels moet je je als werkgever houden bij een arbeidsovereenkomst?

In dit artikel bespreken we enkele belangrijke regelgeving waar je als werkgever rekening mee moet houden.
De 6 meest voorkomende problemen in arbeidscontracten

De 6 meest voorkomende problemen in arbeidscontracten

Heb je eindelijk dat veelbelovende talent gevonden? Dan is het vanzelfsprekend dat je snel een arbeidscontract wil opstellen. In dit artikel bespreken we 6 veelvoorkomende fouten die je moet vermijden bij het opstellen van arbeidscontracten.
Meest gestelde vragen bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst

Meest gestelde vragen bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst

Wil je personeel aannemen of heb je personeel in dienst? Dan zijn er heel wat regels en verplichtingen waar je rekening mee moet houden. In dit artikel zetten we enkele belangrijkste basisregels voor je op een rij.
Kosten juridische adviseurs vs. digitale inhouse aanpak

Kosten juridische adviseurs vs. digitale inhouse aanpak

We leven in een tijd waarin digitalisering en automatisering centraal staan. In dit artikel onderzoeken we de kostenaspecten van de traditionele benadering versus de digitale inhouse aanpak met metJip, met het oog op efficiëntie en kostenbesparing.
Generatie Z houdt niet van routinewerk

Generatie Z houdt niet van routinewerk

Langzaam maar zeker stroomt Generatie Z je personeelsformatie binnen. Jonge fanatieke mensen van tegen de dertig. Generatie Z bestaat uit digital natives. Vanaf hun geboorte lagen internet en mobiele telefoon binnen handbereik.

Veelgestelde vragen

Algemeen

Is metJip HR-software?

Nee, metJip is geen HR-software in de traditionele zin. Het is een juridisch platform dat speciaal is ontworpen om HR-documenten snel, eenvoudig en zonder juridische risico’s op te stellen, te ondertekenen en te beheren. Van arbeidsovereenkomsten en vaststellingsovereenkomsten tot wijzigingsbrieven en beëindigingsbrieven—metJip biedt alle juridische documenten die je nodig hebt, volledig up-to-date met de actuele wet- en regelgeving. Gemaakt en onderhouden door ervaren juristen.

Documentbeheer

Hoe helpt metJip met contractbeheer?

metJip werkt met automatische meldingen, herinneringen en taken. Zo weet je altijd wanneer er een contractverlenging nodig is, een functioneringsgesprek gepland moet worden, of wanneer wetgeving vraagt om aanpassingen in je contracten. Dit maakt contractbeheer simpel en overzichtelijk.

Wat gebeurt er als de wetgeving verandert na het ondertekenen van een document?

Een document dat is ondertekend, blijft geldig volgens de wet- en regelgeving op dat moment. Mocht de wet veranderen na de ondertekening, dan blijft het document in de meeste gevallen gewoon geldig. Is er een aanpassing nodig? Dan sturen wij je automatisch een melding.

Hoe blijven de documenten in metJip actueel?

Onze juristen houden de documenten 24/7 up-to-date. Stel je een document op met een ingangsdatum in de toekomst? Dan is dat document automatisch afgestemd op de wetgeving die op dat moment geldt. Zo ben je altijd verzekerd van juridisch correcte documenten.

Extra voordelen van metJip

Wat maakt metJip uniek?

Het is niet alleen een platform voor documenten, maar ook een compleet systeem voor contractbeheer. Met automatische meldingen en herinneringen zorg je ervoor dat geen enkel contract tussen wal en schip valt. Daarnaast is elk document 100% juridisch gecontroleerd, zodat je zonder zorgen je HR-zaken kunt regelen.

Gebruik & functionaliteit

Hoeveel gebruikers kan ik toevoegen aan mijn metJip-account?

Er is geen limiet aan het aantal gebruikers dat je kunt toevoegen. Let er wel op dat alleen personen binnen dezelfde entiteit toegang mogen krijgen. Toegang wordt meestal gegeven aan degenen die verantwoordelijk zijn voor het opstellen en ondertekenen van de documenten.

Hoeveel documenten kan ik opstellen in metJip?

Je kunt een onbeperkt aantal documenten opstellen. We stimuleren zelfs om alles goed vast te leggen—of het nu gaat om positieve veranderingen zoals promoties of om verbeterpunten bij disfunctioneren. Het vastleggen van afspraken verhoogt de werknemerstevredenheid en zorgt voor duidelijkheid.

Hoe snel kan ik aan de slag met metJip?

Binnen 10 minuten! Het platform is eenvoudig te gebruiken en je kunt binnen no-time je eerste documenten opstellen en versturen.

Moeten al mijn werknemers een account aanmaken op metJip?

Nee, alleen de personen die de documenten opstellen en ondertekenen hebben een account in metJip. Werknemers ontvangen hun documenten eenvoudig per e-mail. Ze kunnen deze zelf bewaren, printen of lokaal opslaan. Dit voorkomt onnodige accounts en maakt het gebruik voor iedereen makkelijk.

Kosten & besparingen

Wij hebben niet zoveel contracten nodig – is metJip dan de juiste keuze?

Ja, zelfs als je maar een paar documenten per jaar nodig hebt, ben je al goedkoper uit met metJip. Een vaststellingsovereenkomst bij een advocaat kost bijvoorbeeld al snel €500 – en dat is dan nog maar slechts de eerste conceptversie. Met metJip kun je onbeperkt documenten opstellen, zonder verrassingen in de kosten. Bovendien voorkomt het gebruik van verouderde of onjuiste modellen mogelijke juridische problemen.

We laten onze contracten jaarlijks reviewen – is dat nog nodig?

Bij advocatenkantoren betaal je al snel €265 per uur voor een jaarlijkse review. Dit is vaak een momentopname en houdt geen rekening met de voortdurende wetswijzigingen gedurende het jaar. metJip zorgt dat jouw documenten altijd up-to-date zijn met de laatste wetgeving. Daarnaast kun je onbeperkt contracten opstellen, zonder extra kosten.

Hoe worden de kosten in de ROI-calculator berekend?

De gemiddelde kosten per document in de ROI-calculator zijn zorgvuldig berekend op basis van verschillende factoren. Dit omvat niet alleen de kosten van het uitbesteden aan juristen of advocaten, maar ook de verborgen kosten wanneer bedrijven documenten intern opstellen.

Bij intern opstellen gaat vaak meer tijd verloren dan men zich realiseert. Er wordt een bestaand Word-model aangepast, meerdere keren opgeslagen, gedeeld, opnieuw aangepast, geprint, ondertekend en weer gescand voor archivering. Dit proces kost tijd en zorgt vaak voor inefficiënties, vooral als verouderde modellen worden gebruikt. Zelfs als je jaarlijks een specialist inschakelt om deze modellen te controleren, blijft er een risico op fouten en veroudering bestaan. Daarnaast kan het gebruik van onjuiste of onvolledige contracten leiden tot arbeidsconflicten. Uit onderzoek blijkt dat 35% van de Nederlandse werkenden de afgelopen vijf jaar te maken had met een arbeidsconflict (https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/een-op-de-drie-nederlandse-werkenden-had-een-arbeidsrechtelijk-conflict/). Uit voornoemd onderzoek blijkt eveneens dat 77% van die arbeidsconflicten langer duren dan een maand en dat de oorzaak vaak gezocht dient te worden in onduidelijkheden over arbeidsvoorwaarden en documentatie. Tel daarbij op dat een gemiddeld arbeidsconflict € 40.641 kost (Martin Euwema e.a. Wat kost een arbeidsconflict? Zie ook: http://bit.ly/1Cg3Mud), De ROI-calculator houdt al deze factoren in rekening: tijdverlies bij intern opstellen, risico’s van verouderde documenten, en de kosten van arbeidsconflicten. Dit resulteert in een betrouwbare berekening van de gemiddelde kosten per document, en geeft een duidelijk beeld van de besparingen die metJip biedt.

Software & veiligheid

Wat als ik ergens tegenaan loop?

We hebben een supportfunctie binnen het platform, met duidelijke onboardinginstructies. Daarnaast is ons team altijd beschikbaar om je te helpen bij vragen of problemen (support@metjip.nl).

Hoe veilig is mijn data in metJip?

Veiligheid staat bij ons voorop. Alle data wordt versleuteld opgeslagen en we werken met de hoogste beveiligingsstandaarden om te zorgen dat jouw informatie en documenten veilig blijven.